NOWY DOWÓD OSOBISTY

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021  r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

Dowód osobisty

Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw, uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic.

 

Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.

 

Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument m.in. w razie:

  • zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym (nie dotyczy w przypadku zmiany nazwy organu, który wydał dowód osobisty lub zmiany nazwy miejsca urodzenia),
  • utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym ustalenie tożsamości osoby (należy wystąpić o wymianę niezwłocznie),
  • upływu  terminu ważności dowodu osobistego (należy wystąpić o wymianę nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego).

 

W przypadku niewymienienia dowodu osobistego z powodu zmiany danych, dowód osobisty ulegnie unieważnieniu po 4 miesiącach od daty zmiany w rejestrze PESEL danych zamieszczonych w dowodzie.

 

Od 7 listopada 2021 roku został wprowadzony nowy wzór dowodu osobistego z odciskami palców zamieszczonymi w warstwie elektronicznej dokumentów, a także uwidocznionemu podpisowi posiadacza. Nowy wzór dostosowuje dowody osobiste do wymogów Unii Europejskiej.

Dowody osobiste wydane przed dniem 7 listopada 2021 r. zachowują ważność. Zmiana adresu miejsca zameldowania posiadacza dowodu osobistego wydanego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych nie stanowi podstawy do jego wymiany.

Dowód osobisty zawiera warstwę graficzną i elektroniczną.
Warstwa elektroniczna dowodu osobistego zawiera m.in.:

  • certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia - w przypadku osób posiadających pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
  • certyfikat potwierdzenia obecności,
  • certyfikat podpisu osobistego - w przypadku osoby posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych, która przy składaniu wniosku wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu albo osoby małoletniej, która ukończyła 13 rok życia a zgodę na umieszczenie certyfikatu wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby (małoletni, któremu do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni może sam wyrazić zgodę na umieszczenie certyfikatu).

Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest zobowiązana:

  • niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną.
  • niezwłocznie wystąpić o wydanie nowego dowodu osobistego.

Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w siedzibie dowolnego organu gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem, wypełnionym przez wnioskodawcę albo przez pracownika tego organu na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i zawartych w rejestrze PESEL.

 

Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie do 12. roku życia można złożyć na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

 

Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Wymóg pobrania odcisków palców nie dotyczy:

- osób, które nie ukończyły 12. roku życia,

- osób, od których chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców (np. z powodów medycznych),

- osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

 
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa:

  • osobiście wnioskodawca,
  • w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator,
  • osoba małoletnia, której do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni może złożyć wniosek osobiście.

Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku (obowiązek ten nie dotyczy osób, które nie ukończyły 5 roku życia).

 

W przypadku niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą, wnioskodawca powiadamia organ gminy, który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba, że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W opisanej sytuacji organ właściwym do przyjęcia wniosku jest organ gminy będącej siedzibą władz powiatu, na terenie, którego przebywa osoba albo organ miasta na prawach powiatu, na terenie, którego przebywa osoba. W opisanej sytuacji odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności. Odbiór dowodu osobistego przez pełnomocnika może nastąpić także w przypadku, gdy osoba złożyła wniosek w siedzibie organu gminy, lecz nie może dokonać osobiście odbioru dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku.

 

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego załącza się kolorową fotografię o wymiarach 35×45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak, aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlającą w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego.

 

Fotografię wykonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego.

 

Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice (wymóg ten nie dotyczy: osób, które nie ukończyły 5 roku życia oraz osób, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, a także osób, których stan zdrowia nie pozwala na spełnienie tego wymogu).

Osoba na fotografii jest przedstawiona bez nakrycia głowy. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.

Osoba na fotografii jest przedstawiona bez okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego składanego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię spełniającą w/w wymogi, o rozdzielczości, co najmniej 492 x 633 piksele (szerokość x wysokość) i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak, aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość).

 

Organ gminy potwierdza tożsamość i obywatelstwo osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego tej osoby, a w przypadku osoby, która nabyła obywatelstwo polskie - na podstawie dokumentu podróży lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, albo danych zawartych w rejestrze PESEL oraz w Rejestrze Dowodów Osobistych, jeżeli osoba ta nie posiada tych dokumentów. Organ gminy może potwierdzić tożsamość osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie innego dokumentu zawierającego fotografię, jeżeli osoba ta nie posiada ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego.

 

Organ gminy, w celu potwierdzenia tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, może dodatkowo żądać podania:

- nazwiska rodowego i poprzednio noszonego nazwiska, jeżeli były zmieniane;

- nazwisk, w tym rodowych, i imion rodziców;

- dat i miejsc urodzenia rodziców.

Termin załatwienia sprawy

Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym zostanie powiadomiony wnioskodawca.

Odbiór dowodu osobistego

Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność wymaga obecności tej osoby. Wymóg ten nie dotyczy:

- osób, które nie ukończyły 5 roku życia,

- osób, które ukończyły 5 roku życia a nie ukończyły 12 roku życia, jeżeli były one obecne przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.

 

Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata. Warstwa elektroniczna dowodu osobistego tj. ustalenie kodów PIN dla poszczególnych certyfikatów może być aktywowana wyłącznie przez posiadacza dowodu osobistego. Kod PUK może być odebrany jedynie przez posiadacza dowodu osobistego w urzędzie gminy, który wydał dowód.


 Odbioru dowodu osobistego dokonuje:

  • osobiście wnioskodawca,
  • w przypadku osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych odbioru dowodu osobistego dokonuje osobiście rodzic albo opiekun,
  • w przypadku osób posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbioru dowodu osobistego dokonuje osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego lub rodzic albo kurator.

 

Możliwość odbioru dowodu osobistego można sprawdzić na stronie internetowej obywatel.gov.pl wpisując numer wniosku o wydanie dowodu osobistego. Numer wniosku o wydanie dowodu osobistego znajduje się na potwierdzeniu złożenia wniosku, które otrzymuje wnioskodawca.

Odmowa wydania dowodu osobistego

Odmawia się wydania dowodu osobistego, w przypadku, gdy fotografia załączona do wniosku przesłanego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 29 ustawy o dowodach osobistych, lub wnioskodawca składa wniosek o wydanie dowodu osobistego z naruszeniem innych przepisów ustawy o dowodach osobistych. Odmowa wydania dowodu osobistego następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Odwołanie wnosi się do Wojewody Śląskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

 

Okres ważności dowodów osobistych

Wydawane od 7 listopada 2021 r. dowody osobiste są ważne przez:

  • 10 lat – dla osób od 12. roku życia
  •   5 lat – dla osób do 12. roku życia
  • 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.

Uwagi

Więcej informacji na temat dowodu osobistego można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/e-dowod
 

 

 Wniosek o wydanie dowodu osobistego z dn. 07.11.2021

Podmiot odpowiedzialny:
Urząd Miasta Szczyrk
Wytworzył:
b/d
Opublikował:
Judyta Waluś-Jasica
Dokument z dnia:
2022-01-14
Publikacja w dniu:
2022-01-14
Opis zmiany:
b/d
Podmiot odpowiedzialny:
Urząd Miasta Szczyrk
Wytworzył:
b/d
Opublikował:
Judyta Waluś-Jasica
Dokument z dnia:
2022-01-13
Publikacja w dniu:
2022-01-13
Opis zmiany:
b/d
Podmiot odpowiedzialny:
Urząd Miasta Szczyrk
Wytworzył:
b/d
Opublikował:
Judyta Waluś-Jasica
Dokument z dnia:
2022-01-13
Publikacja w dniu:
2022-01-13
Opis zmiany:
b/d
Podmiot odpowiedzialny:
Urząd Miasta Szczyrk
Wytworzył:
b/d
Opublikował:
Krzysztof Wolicki
Dokument z dnia:
2020-03-04
Publikacja w dniu:
2020-03-04
Opis zmiany:
b/d
Podmiot odpowiedzialny:
Urząd Miasta Szczyrk
Wytworzył:
b/d
Opublikował:
Krzysztof Wolicki
Dokument z dnia:
2019-06-05
Publikacja w dniu:
2019-06-05
Opis zmiany:
b/d
Podmiot odpowiedzialny:
Urząd Miasta Szczyrk
Wytworzył:
b/d
Opublikował:
Krzysztof Wolicki
Dokument z dnia:
2018-06-26
Publikacja w dniu:
2018-06-26
Opis zmiany:
b/d
Podmiot odpowiedzialny:
Urząd Miasta Szczyrk
Wytworzył:
b/d
Opublikował:
Krzysztof Wolicki
Dokument z dnia:
2018-06-26
Publikacja w dniu:
2018-06-26
Opis zmiany:
b/d
Podmiot odpowiedzialny:
Urząd Miasta Szczyrk
Wytworzył:
b/d
Opublikował:
Krzysztof Wolicki
Dokument z dnia:
2018-06-26
Publikacja w dniu:
2018-06-26
Opis zmiany:
b/d
Podmiot odpowiedzialny:
Urząd Miasta Szczyrk
Wytworzył:
b/d
Opublikował:
Krzysztof Wolicki
Dokument z dnia:
2018-06-26
Publikacja w dniu:
2018-06-26
Opis zmiany:
b/d